Waterleidingduinen zonsopkomst

Twente

In de meivakantie gaan we een weekje naar een bungalowpark De Tolplas in Hoge Hexel, Twente.

Op maandag 30 april pakken we in en rijden we na de lunch weg, terwijl het buiten grijs is en regent. Onderweg hebben we een paar stevige buien. Om exact 15:00 uur arriveren we bij het park. We laden uit en doen een boodschapje. Omdat het ondertussen droog is, spelen de jongens nog even lekker buiten. Daarna eten we in het restaurant van het park en dat smaakt prima! Terug in het huisje warmen we op in de sauna (ja ja, we hebben een huisje met sauna) en dan is het bedtijd.

De volgende dag is het weer bewolkt en regent het zo nu en dan. We doen rustig aan en gaan na het ontbijt naar het zwembad in Wierden. We zijn er om iets na 11:00 uur en sluiten aan bij een enorme rij. Kennelijk hebben meer mensen bedacht dat zwemmen met dit weer een goed idee is. Ondanks de rij valt het mee met de drukte in het zwembad zelf en vermaken we ons prima. Rond 13:00 uur gaan we terug en hebben we een late lunch in het huisje. Ondertussen is het weer droog en begint de zon zelfs voorzichtig te schijnen. De jongens spelen lekker buiten in de speeltuin aan de andere kant van het meertje. Later op de middag is de wind bijna weg en blazen we de boot op en gaan de jongens nog even varen op het meer. We eten thuis en spelen nog een spelletje en dan is het slaaptijd.

Woensdags zit Lucas al vroeg op het water, want hoewel het nog wat fris is, is het prachtig weer. Hij vaart naar de overkant naar de speeltuin waar Daniel helemaal zelf naartoe loopt. Rond 11:00 uur krijgen we bezoek: opa en oma komen langs. Opa moet meteen in actie met de vishengels. Na een uurtje vissen eten we een broodje en daarna rijden we naar Kloosterhaar voor een wandeling over Engbertsdijksvenen. We lopen over heide en hoogveen en ondanks alle pijntjes is het een prachtige wandeling. Rond 17:00 uur zijn we terug in het huisje en frissen we ons op en vervolgens rijden we naar all-you-can-eat-restaurant De Hexelse Berg. Enorm veel keuze en erg lekker. We nemen afscheid van opa en oma en gaan naar huis. Een heerlijke dag!

Donderdag schijnt de zon weer volop. We gaan vandaag naar Hellendoorn. We rijden er in een kwartiertje naartoe en precies om 10:00 uur komen we aan. Het is niet echt druk en we kunnen alles doen zonder lang te wachten. En we doen ook alles, soms na even aarzelen maar dan toch in die achtbaan. Om 16:30 uur gaan we moe maar voldaan terug naar huis, via een boodschapje. Terwijl wij het eten maken gaan de jongens nog even varen. Onvermoeibaar.

Vrijdag in de ochtend rommelen we wat rond het huisje en op het meer. Na de lunch brengen Mandy en de jongens mij naar Lettele. Daar start de volgende etappe van het Marskramerpad. Mandy en de jongens rijden naar holten. Zij gaan naar het bos van Daantja Das bij het natuurdiorama Holterberg en doen daar een speurtocht en bouwen een hut in het bos. Ondertussen loop ik door bossen en velden richting de Sallandse Heuvelrug. Rond 16:30 uur zie ik de anderen weer; zij zijn uitgespeeld in het bos en zitten net op het terras van Woody’s. We drinken wat en eten daarna op het terras in de zon. Via een mooie route over de Sallandse Heuvelrug rijden we terug naar het huisje.

Zaterdag doen we eerst een boodschap in Wierden en daarna rijden we naar Den Ham. Hier parkeren we bij de Steile Oever. We lopen vandaag de Staatsbosbeheer Wandelroute Meertjes over de 32m hoge Besthmenerberg en de uitkijktoren, en langs het Besthmenerven. Erg mooi. En hoewel maar iets van 4 km lang doen we er alles bij elkaar toch bijna 2 uur over. Om 12:30 uur zijn we weer bij de auto en rijden we terug. Na de lunch vermaken we ons de rest van de dag op en aan het meer. Het is al dagen mooi weer maar vandaag ook eindelijk warm genoeg om te zwemmen, hoewel het water nog wel erg koud is. ’s Avonds eten we nog een keer bij all-you-can-eat-restaurant De Hexelse Berg.

Zondag, we gaan vandaag naar huis. In de ochtend genieten we van de zon, het meertje, de speeltuin en met een korte onderbreking van de lunch ook nog een deel van de middag. Ondertussen pakken wij in. Rond 14:00 uur pakken we de laatste spullen in, laden we alles in de auto, nemen we nog een douche en gaan we er vandoor. We tanken en doen een boodschapje in Almelo en rijden zonder noemenswaardige problemen naar huis. Het zit erop, het was heerlijk.